De officiële clubsite

Voorbeschouwing wedstrijd Olympic Charleroi-Farciennes - K.M.S.K Deinze (07.12.2019)

Naar het Stade de La Neuville

Zaterdag a.s.. 7 oktober 2019 met aanvang om 20 uur trekt K.M.S.K. Deinze naar het
“Stade de la Neuville” in Charleroi. Gastheer is Royal Olympic Club de Charleroi C.F.. Het is
de tweede opeenvolgende verplaatsing naar de provincie Henegouwen en tevens de laatste.
Heel veel is oranje-zwart daar nog niet op bezoek geweest. We zetten ze even op een rijtje.

De onderlinge confrontaties
De eerste reis naar “La Neuville” is en blijft een mooie en nostalgische herinnering, als
K.M.S.K. Deinze er in het seizoen 1992-1993 kampioen werd in de derde nationale afdeling A.
Had het te danken aan een doelpunt van Kurt Mertens op slag van rust. Dat was toen tegen
Royal Olympic Club de Charleroi, dat zijn oorspronkelijke benaming had terug genomen. Voor
K.M.S.K. Deinze brak toen een mooie periode in de tweede nationale afdeling, waarin het 16
opeenvolgende seizoenen zou in stand houden. Voor “Olympic” zou het nog drie seizoenen
duren eer ze K.M.S.K. Deinze in de tweede afdeling zouden vervoegen. Voor één jaar slechts.
Inderdaad, het werd een aller-retour want “les Dogues” eindigden op een zestiende plaats,
wat een barragematch inhield, maar desalniettemin werd K.M.S.K. Deinze op 30/11/1996
met 2 - 0 huiswaarts gestuurd. Oranje-zwart miste op het einde van het seizoen net de
promotie naar de eerste nationale afdeling. Op 1 juli 2000 ging “Olympic” een fusie aan met
het nabij gelegen R. Association Marchienne des Sports, stamboeknummer 273. De naam
werd Royal Club de Charleroi-Marchienne, met stamboeknummer 246, van de “doggen”.
Tegen die club kwam K.M.S.K. Deinze viermaal uit. Op 28/08/2005 was er een late nederlaag
in de vijfde ronde van de Beker van België (1 - 0). Op het einde van het seizoen 2006-2007
promoveerde de Karolingse club opnieuw als kampioen van de 3de klasse ‘B’ naar “tweede”.
Op het einde van de competitie 2007-2008 werd opnieuw verloren in het “Stade de la
Neuville”, op zondag 5 mei 2008 werd het er 3 - 2. Elf maanden later, op zaterdag 4 april 2009
boekte K.M.S.K. Deinze een belangrijke zege in de strijd om het behoud. Het werd 0 - 1, een
doelpunt op strafschop van Frederik DECLERCQ in minuut ‘80’. Het mocht echter niet baten,
uiteindelijk degradeerde oranje-zwart rechtstreeks. “Olympic” deed dat eveneens en opnieuw
via de “barrages”. Op het einde van het seizoen 2009-2010 dwong K.M.S.K. Deinze een plaats
in de “play offs” af. In Charleroi werd een fraai 0 - 0 gelijk spel afgedwongen op zondag 16 mei
2010, maar in de return aan het Kanaal van Schipdonk won Olympic met 0 – 1. In het seizoen
2011-2012 vertoefden de Henegouwers in de 3de afdeling ‘A’. Tot een confrontatie tussen
beide clubs in Charleroi kwam het niet, want R. Olympic Club de Charleroi-Marchienne werd
uit competitie genomen wegens faling.

Charleroi

Toeristisch -
“Le Pays Noir”, de naam alleen al zegt genoeg, is nu niet bepaald een
toeristische plaats bij uitstek. Het citaat in de “Winkler Prins” zegt genoeg : “Ondanks haar
centrumpositie heeft de stad niet de allure van een verzorgend centrum” ! … en … dan is het
nog een “W.P.”, zevende druk, … van 1968 ! In de brede omtrek van de stad Charleroi zullen
er ongetwijfeld bezienswaardigheden zijn, zoals, b.v., ten zuiden het prachtige
recreatiedomein van “L’Eau d’Heure” … maar dat is dan toch al zo’n dikke 25 km. verder in
de meer pittoreske delen van de provincie Henegouwen.
Destijds was Charleroi een bloeiende industriestad, met belangrijke fabrieken en de
steenkoolmijnen die deel uitmaakten van het gekende “Borinage-steenkoolbekken”.

Voor drie jaar werd in de buurt van Charleroi, in de randgemeente Marcinelle, de mijnramp
herdacht van 8 augustus 1956 toen 262 mijnwerkers er het leven lieten. Heden ten dage
liggen de fabrieken rond Charleroi er troosteloos en verlaten bij ; in één daarvan was het
“Museum van de Industrie” ondergebracht … “was” want nu overgeheveld naar de site “Le
Bois du Cazier”, waar de mijnramp plaats vond en dat nu is ingericht als museum en
herdenkingsoord ! In de rand van de stad, net buiten de “grote ring”, is er ook een
pottenbakkerij in het kleine plaatsje Bouffioulx, alwaar men eveneens de beste frietjes van
België zou kunnen degusteren !!! ???

Geografisch -
Charleroi kan gesitueerd worden in het oosten van de provincie Henegouwen,
de enigste trouwens die grenst aan de twee “Vlaanderens”, West en Oost. De rivier de Samber
stroomt eveneens door de stad, op haar weg naar Namen waar ze de “De Maas” vervoegt . Het
kanaal Willebroek-Brussel-Charleroi is de kunstmatige verbinding van de Schelde (via de
Rupel) met de Samber. Verkeerstechnisch ligt de stad in een wirwar van autowegen. Ten
noorden ligt de E42, of de “Route de Wallonie” die de ene kant van Wallonië (vanaf het Franse
Rijsel/Lille) met de andere kant verbindt (Luik/Liège). De stad is rechtstreeks met de
hoofdstad Brussel verbonden via de A54 en de E19 en de R0 (ring rond Brussel). Op gelijk
welke wegenkaart lijkt de toestand in en rond Charleroi chaotisch. De A54 gaat -in het
noorden- tot bijna in het centrum, om er op de R9 aansluiting te geven, die dat centrum als
het ware “omwalt” en ten zuiden van de stad aansluiting geeft op de A503, die dan weer tot
aan de R3 loopt, of de “Grote Ring” …

Geschiedkundig -
Door de ligging aan de eerder genoemde Samber, die in Charleroi ook de
rivier l’Eau d’Heure opvangt, ontstond daar destijds een nederzetting, Carnoi (Charnoy)
genaamd. De markies de Castel-Rodrigo, de gouverneur-generaal der Spaanse Nederlanden
liet het in 1666 ombouwen tot een vesting die hij “Charleroi” zou noemen naar en ter ere van
de toenmalige koning van Spanje, Karel II. Meteen weet u waar de bijnaam van de inwoners
van Charleroi vandaan komt : “De Karolingers” of “Les Carolorégiens” ... Desalniettemin
vernietigde het Spaanse leger de burcht in 1667, maar Lodewijk XIV liet de stad opnieuw
versterken. Eigenaardig vervolg daaraan is het feit dat Charleroi bij de ondertekening van de
Vrede van Nijmegen (1678) het gezag van Spanje erkende, om daarna verschillende keren
door de … Fransen belegerd te worden ! Eerst in 1868 werden de vestingmuren ontmanteld
en door lanen vervangen.

Wegwijzer
- E17 Gent, daarna  E40 Brussel - Volg Ring R0  E19 Bergen (Mons)-Charleroi
- Net voorbij Nivelles (Nijvel)  A54 Charleroi - Bij het binnenrijden volg de ring “R9” 
”Autres directions” tot uitrit 29 “Est” (mogelijk = Porte de la Neuville) - Volg de weg juist
naast de ring - Daarna eerste lichten rechts (Patinoire-Olympic); eerste straat links, aan café
“Memphis” rechts.

Situatieschets Stade La Neuville
Het stadion is zonder meer verouderd. Desalniettemin kan het zo’n 12.000 toeschouwers
herbergen, er zijn ook inside-business-seats en zelfs twee “loges”. Het ligt te midden een
woonwijk, “La Neuville” genaamd, ten oosten van het centrum van de stad. In 1920, het jaar
van de Olympische Spelen op het Kiel in Antwerpen, neemt Olympic haar intrek in het nieuwe
stadion, waar aanvankelijk een gevangenis was gepland. De kelders zouden er zelfs al
gebouwd zijn geweest ! De allereerste tribune bestond uit een militaire barak, die in de lengte
in twee werd gezaagd. Dat noemt men van de nood een deugd maken. In 1935 werd
tegenover de “zittribune” een nieuwe, overdekte, staantribune gebouwd … naar het schijnt
toen de mooiste van het land.

In 1936 wordt de oude zittribune afgebroken en een nieuw neergezet. Heden ten dage
onderging het stadion weinig of geen veranderingen, tenzij … uiteraard … het neerpoten van
business-seats, bovenin de zittribune. Die zijn daar intussen reeds een twintigtal seizoenen,
voor het overige werden her en der wat nodige aanpassingen gedaan, maar vermits
“Olympic” al sinds het jaar 1975 niet meer in de eerste afdeling uitkwam, en ook de passage
in de tweede afdeling (seizoenen 1996-97, 2007-08 en 2008-09) zéér vluchtig was, dienden
“grondige” hervormingen aan het stadion niet ‘persé’ uitgevoerd te worden.

Sportief
Royal Olympic Club de Charleroi Châtelet-Farciennes, stamboeknummer 246, is de
huidige benaming van de club. Op de website vindt u daarover alle nodige informatie terug.


Marcel Dingemans.

website door GRAMMA