INTERVIEW MET HIROYUKI ONO EN AKIHISA IIZUKA VAN ACA FOOTBALL PARTNERS
Begin januari liet voorzitter Denijs Van De Weghe weten dat ACA Football Partners, een Japanse investeringsgroep gevestigd in Singapore, KMSK Deinze zouden overnemen. Er moest enkel nog een officiële goedkeuring van de licentiecommissie komen vooraleer we meer informatie over deze overname konden geven. Meneer Ono stelde zichzelf zondag voor in een filmpje gericht aan de fans, en vroeg om al jullie vragen in de comments te plaatsen of via bericht in te sturen. Bekijk het interview hieronder om te horen wat de precieze plannen van ACA Football Partners zijn, hoe het zit met de jeugdacademie en wat ze nu precies van plan zijn met hun multi-club ownership model.
PERSCONFERENTIE
Op dinsdag 1 februari 2022 vond een officiële persconferentie plaats waarin voorzitter Denijs Van De Weghe zijn motieven om de club te verkopen op tafel legde. Mr Ono stelde op zijn beurt zowel zichzelf als het team achter ACA Football Partners voor, en legde ook uit waarom ze voor KMSK Deinze kozen en wat hun plannen met de club zijn.
Voor de voorzitter is het duidelijk: Om op profniveau te kunnen concurreren met andere clubs moest KMSK Deinze financieel sterker staan. Hij ging daarvoor op zoek naar investeerders die de club zouden kunnen en willen overnemen. Hij had hiervoor verschillende contacten in de Verenigde Staten en Dubai, maar koos uiteindelijk voor het Aziatische ACA Football Partners omdat zij volgens hem het “meest geloofwaardige” plan hadden. ACA Football Partners geloofden dan weer in het potentieel van de club en de stad, en de ambitie die de club en de voorzitter uitstraalden, en geloven dat ze met de verschillende types knowhow in hun team de club naar het hoogste niveau kunnen loodsen.
Binnen ACA Football Partners is Hiroyuki Ono de CEO, gespecialiseerd in private equity en investeringsbankieren. Hij wordt bijgestaan door Akihisa “Aki” Iizuka als Chief Strategy Officer, Takahisa “Taka” Shiraishi als Chief Football Officer, en Stanley Brard die mede-verantwoordelijk zal zijn voor het sportieve gedeelte. Met hun gedeelde ervaring bij clubs als AC Milan, ADO Den Haag, Feyenoord, STVV en Vissel Kobe brengen ze een drieluik van investment, club business en football.
De missie van ACA Football Partners is om de waarde van sport vrij te geven en daaruit te evolueren. Ze steunen hierbij op waarden als discipline, duurzaam ondernemen en focus op data. Een van de belangrijkste onderdelen van hun businessstrategie is het creëren van een multi-club model, waarvan KMSK Deinze de centrale club zal worden. Het model dat ACAFP voorstelt is een combinatie van de MCO-modellen van City Football Group (met Manchester City als belangrijkste club) en Red Bull (met onder andere RB Leipzig). Van City Football Group wordt de globaliseringsstrategie overgenomen, en van de Red Bull groep de strategie om bij elke club dezelfde fundamenten te leggen.
ACA Football Partners wil met KMSK Deinze een ‘glokale’ richting uitgaan. Ze willen enerzijds globaliseren op vlak van sponsoring en beleving, zonder de lokale gemeenschap uit het oog te verliezen. Dit zal ook op het veld te zien zijn, door een combinatie van Belgische, homegrown spelers en buitenlandse talenten, alsook in de nieuwe Raad van Bestuur. Deze laatste zal bestaan uit Denijs Van De Weghe als voorzitter en Hiroyuki Ono als ondervoorzitter, Akihisa Iizuka, Takahisa Shiraishi en Olivier Van de Vijver. Zowel de voorzitter als Olivier (Chief Commercial Officer) blijven dus hun huidige rol vervullen binnen de club.