De officiële clubsite

JAAROVERZICHT KMSK DEINZE 2017

januari: Het zieltogende RWS Brussels van voetbalgoeroe Bico wordt te Deinze verpletterd met een droge 6-0. Spits Lennart Mertens scoort een loepzuivere hattrick! In zijn nieuwjaarstoespraak doet voorzitter Denijs Van De Weghe een oproep naar ‘bereidwillige’ zakenmensen om zijn ‘project 2018’ te helpen realiseren. Tevens wil hij zijn ploeg graag bij de eerste vier zien finishen dit seizoen. Dan pas kan de licentie voor eerste klasse B worden aangevraagd, meent hij. Op het ijskoude kunstgras van KVV Coxyde, tegen een beenharde kustploeg, gaan we helemaal verdiend onderuit met een droge 2-0. SK Deinze –FC Dender eindigt op een billijk gelijkspel, 0-0. Onze doelman Tom Vandenberghe moet wel een strafschop stoppen …

februari: Bij de rode lantaarn Sprimont baalt onze trainer bij de late aansluitingstreffer van de Luikenaars, 1-1. Thuis tegen Hasselt houdt onze doelman de nul en Mézine zet een fel aangevochten strafschop om. Eindstand 1-0. In de topper te Virton, met als inzet de derde plaats, worden de punten gedeeld, 1-1. Net voor de krokusvakantie komt SK Deinze dik in de problemen. Speler Jarric Buysse zou niet speelgerechtigd zijn en het Beroepscomité van de Voetbalbond verwijst SK Deinze naar de laatste plaats … De voorzitter Van De Weghe hoopt op procedurefouten of BAS (Belgisch Arbitragehof voor de Sport).

maart: Thuis tegen Geel pakken we onze revanche. We winnen in extremis dankzij twee juweeltjes van Mézine, 2-1. Vijf Deinse supportersbussen trekken naar Antwerpen voor de match tegen de ongenaakbare leider Beerschot-Wilrijk. We stunten zowaar en kloppen, als “rode lantaarn” (sic), de kampioenen met 0-1. Ons ‘zwart beest’ Oudenaarde komt echter in Deinze nipt winnen, mede dankzij hun uitstekende doelman, Dutoit, 0-1. Die avond vernemen we met droefheid het overlijden van onze aimabele cameraman, Martin de Baerdemaeker. Hij blikte al onze thuismatchen en persbabbels perfect in en bezorgde aldus uniek beeldmateriaal aan de club. Door een doelpunt in de 90ste minuut van Lievens pakken onze oranjehemden een verdiend punt op KSK Heist (2-2).

april: De uitspraak in evocatie bezorgt ons een flinke tik en dat vertaalt zich op de grasmat. We gaan jammerlijk onderuit tegen … jawel, Seraing! (0-2). We verliezen ook op Dessel maar dan wel onverdiend, na een te licht toegekende strafschop. Dessel Sport – SK Deinze, 2-1. Onze ploeg is merkelijk op de dool. Patro Eisden komt in Deinze op een diefje de drie punten pakken. SK Deinze – P. Eisden Maasmechelen 1-2. Na de stuntzege bij Beerschot behaalden we slechts één punt op vijftien … Eveneens in Westerlo kunnen onze spelers geen vuist maken en verliezen alweer. Oosterzonen – SK Deinze 3-1.

mei:Toch wordt er uitbundig gefeest op 4 mei! BAS (Belgisch Arbitragehof voor de Sport) vernietigt de beslissingen van de Voetbalbond in het dossier rond Jarric Buysse. SK Deinze krijgt 39 punten terug en eindigt met 48 punten in eerste amateurklasse op plaats zes! “De opluchting is groot”, weet voorzitter Denijs Van De Weghe ... Beerschot-Wilrijk promoveert naar 1ste klasse B. We vernemen met droefheid het overlijden van de heer Walter Cattoir (73). De man was vele jaren lang de secretaris van KMSK Deinze. RSC Anderlecht wordt kampioen in de Jupiler Pro League.

juni/juli: Er wordt flink geshopt op de transfermarkt maar de oefenwedstrijden zijn niet echt overtuigend. We missen vooral productiviteit. Trainer Van Acker blijft echter hoopvol …

augustus: Nafi Thiam behaalt de wereldtitel zevenkamp in Londen.

september: SK Deinze start de competitie tegen Dessel en plots blijken we nu wel efficiënt! SK Deinze-Dessel Sport 2-0. Een week later, in Denderleeuw moeten we in extremis een doelpunt slikken. FC Dender-SK Deinze 1-0. Door een onbegrijpelijke nonchalance laten we voor eigen volk de drie punten ontglippen tegen Châtelet-Farciennes. Eindscore 2-2. In het verre Virton blinkt Jerome Mézine uit, diep in de spits. Efficiëntie heet dat, 0-3! Na de rode kaart van Janssens op het halfuur verslaan we met z’n tienen Verbroedering Geel met 2-1. De juiste mentaliteit, heet dat!

oktober: Op Oudenaarde, ons ‘zwart beest’, gaan we alweer ten onder aan het tactisch spelletje van Leleu. Eén doelpunt van Vervaecke volstaat. Oudenaarde – SK Deinze 1-0. Na de nederlaag voor eigen volk tegen een sluw spelend Oosterzonen (0-1), is trainer Van Acker heel scherp tijdens de persbabbel. Hij heeft het over “volgevreten vedetten” … Op Hamme wordt een en ander “rechtgezet”. We winnen met 0-1, doelpunt van ex-Wuiten Romero … Op Berchem laat Mézine 2 punten liggen in blessuretijd. Net ingevallen schiet hij de penalty hoog over. Uitslag 1-1.

november: Thuis tegen SK Heist doet Youssef Challouk zijn ex-ploeg de das om met twee doelpunten. Heist – SK Deinze 2-0. We pakken 1 punt op Seraing, waar trainer Van Acker zich ‘bestolen’ voelt wegens een onterecht afgekeurd doelpunt. 1-1. We pakken wel drie “schone” punten tegen revelatie FC Knokke. Yves Van Borm vindt achteraf dat een puntendeling billijker was geweest maar de eindstand “plakt”: SK Deinze-Knokke 1-0. Een week later smeren we leider Lommel de eerste thuisnederlaag aan! SK Lommel – SK Deinze 1-2. De ‘stunt’ brengt ons in de kop van de klassering.

december: Niet alleen de Patro-bus rijdt zich vast in Deinze, ook de ploeg van Dany Boffin uit Maasmechelen gaat simpel onderuit tegen een dominant SK Deinze. Eindstand 2-0. Een week later wordt het speelveld in Aalst pas in de namiddag afgekeurd, tot grote misnoegdheid van meegereisde supporters. SK Deinze sluit het kalenderjaar af in mineur. We gaan verrassend doch onverdiend onderuit thuis tegen een viriel spelend Virton. Droge 0-3 cijfers en een duik naar plaats vijf. De winterstop komt perfect op tijd (ra)