De officiële clubsite

Retro: De Vliegtuigvleugel

DE VLIEGTUIGVLEUGEL: Waar is die gebleven?

Wanneer oudere SK-supporters, onder elkaar, de nostalgie bovenhalen en de gesprekken richten zich op Astene Dreef, wordt weleens de vraag gesteld: “WAAR IS DIE GEBLEVEN?”

Wie ooit het teloorgegane voetbalterrein aan Astenedreef bezocht heeft, zal het zich nog wel zeer goed herinneren. Bij het betreden van het terrein, door de metalen poort, op de linkse kant stond een monument:

Recht opstaand op een betonnen sokkel, een afgebroken vleugel van een neergeschoten Amerikaans oorlogsvliegtuig uit WOII met aan de zijkant beneden een gedenksteen.

Op de dag, na de capitulatie van Deinze werd het terrein in beslag genomen door de Duitsers. Het terrein was het bezit geworden van de Duitse strijdsmacht en de leden van SK Deinze mochten hun eigen terrein niet meer betreden. Een Duitse schildwacht hield hen tegen met de woorden: “Das ist mein bezits” De daaropvolgende dagen werden de, op het Belgisch leger, veroverde oorlogsvoertuigen aangevoerd en gestald op het voetbalveld. Daar werden ze ter plaatse met “chalumeaux”, beitels, dynamietpatronen… gedemonteerd. Dit betekende Totale VERWOESTING.

Ref. Sportje nr1 – 2013-2014 – Retro artikel “De oorlogsjaren – Deel 1 – De verwoesting”

Voorzitter Torck gebruikte zijn connecties en kon bij hogere instanties bekomen dat het terrein terug vrij gegeven werd en aldus kon de opkuis beginnen. De infrastructuur werd hersteld. Hierdoor kon vanaf 1942 terug aan competitie deel genomen worden.

September 1944 werd Deinze bevrijd door de Engelsen. Alle dagen vlogen hele formaties Amerikaanse en Engels oorlogsvliegtuigen met een hels kabaal boven Deinze. Om de Duitse steden te bombarderen. Op 18 oktober 1944 kwam een formatie Amerikaanse bommenwerpers terug van een raid boven Leverskusen/Duitsland, alwaar zij hun bommen hadden gedropt. De formatie kreeg de opdracht om zich te verspreiden wegens het dreigende onweer. Boven Petegem liep het mis. Om 13 u 07' gebeurde de crash. Twee viermotorige bommenwerpers van het type B24H Liberator vlogen tegen elkaar boven Molenhoek/Petegem.

Een vliegtuig brak midden door. De kop viel op een partij land, iets voorbij de Watertoren te Petegem. Een motor kwam terecht op een nabijgelegen hoeve en de staart viel honderd meter daar vandaan. Van de 11 inzittenden kwamen 9 bemanningsleden om.

Het tweede vliegtuig is in duikvlucht te pletter gestort ter hoogte van café "Het Nieuw Prijkel" op de Gaverse Steenweg. Het vatte vuur en brandde volledig uit. De bemanning werd gedood. Slechts vier man kon geïdentificeerd worden en men wist pas later dat de "crew" uit tien koppen bestond.

Een stuk vleugel die terecht gekomen was in de omgeving van Astene-dreef is jarenlang op het voetbalterrein van SK DEINZE als een soort monument blijven staan met als opschrift:

SPORTKRING DEINZE
           IN MEMORIAM EMILE TORCK
                                     VICTOR TORCK
                                     ROBERT VAN HEUVERSWYN

Vooraan de vliegtuigsokkel bevond zich ook nog een herdenkingssteen. Bij de start van elk voetbalseizoen werd er een bloemenceremonie gehouden, ter nagedachtenis aan de SK Deinze leden die tijdens de oorlog waren omgekomen. Een aantal bestuursleden en spelers zijn, na het einde van WOII, nooit teruggekeerd uit Duitsland.

Begin de jaren 1970 beslisten de nakomelingen van de overleden Graaf Sixtius Pierre Marie Ruffo de Bonneval om het voetbalterrein aan Astenedreef te verkavelen. SK Deinze viel zonder infrastructuur. In 1976 verhuisde SK Deinze naar het Vandewiele stadion aan de Brielmeersen. Alle voorzieningen aan Astenedreef werden in 1978 afgebroken. De vliegtuigvleugel verdween in alle stilte. Deze non-ferro metalen vleugel had als “schroot” wel een aanzienlijke waarde en verdween met de restafval in alle stilte. WAARHEEN?

Niemand weet waar die gebleven is!

 

Marnix Cornelis